NOWY TARG. Zmieniły się zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowotarżanie muszą złożyć deklarację o wysokości opłaty za wywóz śmieci do piątku 15 marca. Choć broszury informacyjne są ogólnodostępne, to mieszkańcy mają problem z wypełnieniem druków. Portal podhaleregion.pl postanowił pomóc swoim czytelnikom.
Mieszkańcy Nowego Targu otrzymali broszury informacyjne wraz z deklaracjami do wypełnienia. Również w nowotarskich kościołach, po mszach świętych ogłaszano konieczność złożenia tego dokumentu. Powstała nawet multimedialna broszura pod adresem: 






www.nowytarg.pl/dok/odpady/broszurka_multi.html. Jednak pomimo tych wszystkich starań Referatu do spraw Ochrony Środowiska na wiele pytań nie można znaleźć odpowiedzi. Pod pokojem nr 23 w Urzędzie Miasta Nowy Targ, gdzie trzeba złożyć deklarację – każdego dnia tworzy się kolejka. Powstało wiele niejasności, które mieszkańcy przychodzą wyjaśnić. Być może uda rozwiać wątpliwości czytając poniże pytania i odpowiedzi:
Kto i do kiedy musi złożyć deklarację? Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej (np. dom jednorodzinny) i niezamieszkałej (np. domki letniskowe, szkoły), na której powstają odpady komunalne zobowiązany jest do złożenia w Urzędzie Miasta Nowy Targ (pokój Nr 023 – obok siedziby Straży Miejskiej – wejście od ul. Krzywej) wypełnionej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, najpóźniej do dnia 15 marca 2013 roku. Mieszkańcy budynków wielolokalowych winni złożyć „deklarację” do swoich zarządców nieruchomości w wyznaczonych przez nich terminach.
Jakie są stawki opłat w przypadku nieruchomości zamieszkałych (np. dom)? Obowiązują dwie stawki:
– niższa w kwocie 8,5 zł – obowiązująca tych, którzy wytwarzane odpady będą zbierać w sposób selektywny. Czyli osoba decyduje się na trzy pojemniki o odpowiedniej objętości, dzięki którym będzie segregować odpady na: suche, mokre, bioodpady/popiół
– wyższa w kwocie 11,00 zł – obowiązująca tych, którzy nie będą segregować odpadów komunalnych. Nie oznacza to jednak jednego pojemnika. Będzie to segregacja na dwa pojemniki: zmieszany (suche i mokre) oraz bioodpady/ popiół
Jak naliczana jest opłata w przypadku nieruchomości zamieszkałych (np. dom) ? Podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość. Jeżeli osoba jest zameldowana pod danym adresem, a mieszka w innym mieście (np. student) należy określić w deklaracji ile jest takich osób i na jaki okres czasu ( np. okres studiów 5 lat lub czas nieokreślony).
Na jedną osobę przyjmuje się średnią ilość odpadów w ilości 120 litrów (0,12 m³). To jest podstawą do określenia w deklaracji, ile pojemników potrzeba. Wysokość miesięcznej opłaty stanowi iloczyn sumy mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz zdeklarowanej stawki (niższej lub wyższej).
Przykłady:
Przykład 1
W domu jednorodzinnym mieszkają 4 osoby. Decydują się segregować śmieci, czyli wybierają stawkę niższą równą 8,5 zł. W deklaracji należy zaznaczyć zbieranie selektywne śmieci i wpisać, że potrzeba 4 pojemniki o pojemności 120 litrów (0,12 m³). Na posesji tej rodziny będą jednak stały 3 pojemniki na odpady: suche, mokre oraz bioodpady/popiół. Jeden (wybrany) pojemnik będzie wywożony dodatkowo w miesiącu, gdyż opłata będzie naliczana od 4 zdeklarowanych pojemników. Ta rodzina miesięcznie zapłaci za wywóz śmieci: 4×8,5 zł = 34zł
Przykład 2
Jedna osoba w domu jednorodzinnym. Człowiek wytwarza 120 litrów (0,12 m³) odpadów, jednak nie może mieć jednego pojemnika, bo tak zakłada nowy mechanizm gospodarowania śmieciami. Decyduje się na zbiórkę nieselektywną, więc potrzebuje 2 pojemników na odpady: zamieszane oraz bioodpady/popiół. Zaznacza w deklaracji zbiórkę nieselektywną oraz 2 sztuki mniejszych pojemników o pojemności 60 litrów ( 0,06 m³), co w sumie da wymaganą ilość 120 litrów. Opłata wyniesie: 1×11,00 zł = 11zł
Przykład 3
Dwie osoby w domu jednorodzinnym decydują się na segregację śmieci. Należy w deklaracji zaznaczyć zbiórkę selektywną oraz można wpisać 3 mniejsze pojemniki o pojemności 80 litrów (0,8 m³). 3 razy 80 litrów da nam to samo, co 2 razy po wymagane 120 litrów, w sumie 240 litrów. Jednak dwie osoby nie potrzebują na posesji, aż tak dużych śmietników. Cena się nie zmniejszy, gdyż wywóz naliczany jest od osoby, a nie wielkości pojemnika. Opłata pomimo, że pojemniki są mniejsze wyniesie: 2x 8,5zł = 17zł. Gdy będzie potrzeba posiadania większych pojemników, można będzie złożyć odpowiednią deklarację.
Czy zaznaczając, że mam kompostownik będzie taniej? Stawka pozostanie ta sama, jednak w przypadku posiadania kompostownika na posesji może być o jeden pojemnik (bioodpady) mniej (więc w rezultacie będzie taniej o ten jeden pojemnik). Co ważne: nie ma możliwości migracji śmieci. Kompostownik musi znajdować się na terenie posesji, na której produkowane są śmieci. Oznacza to, że nie brane są pod uwagę kompostowniki znajdujące się na odległych działkach.
Co zaznaczyć, jeżeli posiadam działalność gospodarczą pod danym adresem, która nie wytwarza odpadów komunalnych? I tu zdania mogą być podzielone, bo dla jednych dana działalność wytwarza odpady, a dla drugich nie. Jeżeli działalność jest tylko zarejestrowana pod danym adresem a funkcjonuje poza jej budynkiem, to należy zaznaczyć, że nie ma działalności gospodarczej. Przykłady: szkoła nauki jazdy – gdyż lekcje prowadzone są w samochodzie, a nie w budynku. Organizacja spływów pontonowych – podczas takiej działalności śmieci muszą być gromadzone we własnym zakresie np. plastikowych workach.
Kiedy i przez jaką firmę będą wywożone śmieci? Nowy system sprawi, że wszyscy mieszkańcy Nowego Targu obsługiwani będą przez jedną firmę. Wszelkie sprawy z odbierającym odpady załatwiać będzie teraz gmina. Harmonogram wywozu śmieci zostanie ustalony dopiero, gdy w ramach przetargu zwycięży dana firma i wtedy dopiero zostaną ustalone konkretne terminy.
Komu i do kiedy będą uiszczane opłaty za wywóz śmieci? Termin wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustala się do dnia 20 każdego miesiąca, którego dotyczy. Opłatę należy uiścić w kasie Urzędu Miasta Nowy Targ lub poprzez wpłatę na rachunek bankowy. Oznacza to, że pierwszą opłatę nowotarżanie muszą uiścić do dnia 20 lipca 2013 roku.
Co zrobić z dotychczasową umową o wywozie śmieci? Mieszkańcy Nowego Targu do tej pory korzystali z różnych firm, z usług których będą zmuszeni zrezygnować. Umowę należy rozwiązać w swoim własnym zakresie, tak aby wygasła z dniem 30 czerwca. Od 1 lipca 2013 roku wywożeniem śmieci zajmie się firma, która wygra przetarg.
Przykłady (wzory) wypełnionych deklaracji w galerii zdjęć.