
Polscy przedsiębiorcy zawsze byli pracowici i zaradni, a przy tym, nawet w najtrudniejszych chwilach, nie zapominali o potrzebujących. Walka z efektami koronawirusa odbywać się będzie w świecie gospodarki i ekonomii. Natomiast walka z samym koronawirusem – w szpitalach. To one dramatycznie potrzebują pomocy.
Przegłosowana przez Sejm 28 marca 2020 r. ustawa nowelizująca tzw. Tarczę Antykryzysową, a także przepisy wykonawcze, zawierają wiele nowych preferencji podatkowych dla tych, którzy mogą i chcą pomagać szpitalom w tych trudnych czasach. Ustawa będzie jeszcze głosowana w Senacie, ale o rozwiązaniach piszemy już teraz – dzisiaj czas jest bardzo ważny.
Podatki dochodowe
Darowizny przekazane od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19:
● podmiotom wykonującym działalność leczniczą (czyli: przede wszystkim szpitalom), wpisanym do wykazu opracowywanego przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ (wykaz jest ogłaszany w dzienniku urzędowym przez wojewodów oraz w Biuletynie Informacji Publicznej NFZ; można go odnaleźć na stronach www poszczególnych oddziałów wojewódzkich NFZ);
● Agencji Rezerw Materiałowych;
● Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych;
– będą mogły być odliczane przez podatników CIT i PIT od podstawy opodatkowania (dochodu) na następujących, bardzo korzystnych zasadach:
1) w przypadku darowizny przekazanej do 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;
2) w przypadku darowizny przekazanej w maju 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;
3) w przypadku darowizny przekazanej do 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 100% wartości darowizny.
Uwaga! Odliczenia z tytułu darowizn można uwzględniać przy obliczaniu zaliczek bieżących – już w 2020 r. (u osób fizycznych dotyczy to przychodów z działalności gospodarczej, najmu lub dzierżawy). Aby skorzystać z nowych preferencji, należy pamiętać, że w przypadku placówek medycznych
darowizny mogą dotyczyć tylko tych placówek, które są zamieszczone w wykazie dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ. Należy też pamiętać, że darowizny pieniężne powinny być udokumentowane 2 dowodami wpłat na rachunek bankowy obdarowanej jednostki. Wydatki na ww. cele nie będą
podlegały odliczeniu od dochodu, jeżeli wcześniej zostały zaliczone przez przedsiębiorcę do kosztów uzyskania przychodów.
Podatek VAT
Od 1 lutego 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r. obowiązuje 0% stawka VAT w przypadku darowizn na rzecz
ww. podmiotów:
1) wyrobów medycznych;
2) produktów leczniczych oraz substancji czynnych;
3) produktów biobójczych (wyłącznie dezynfekujących);
4) szkła laboratoryjnego i aparatury laboratoryjnej;
5) testów diagnostycznych;
6) środków ochrony indywidualnej (tu: wyłącznie maski, osłony / szyby ochronne na twarz, gogle, okulary ochronne, kombinezony, ochraniacze na buty, czepki i rękawice).
Stawka 0% VAT może być stosowana pod warunkiem zawarcia odpowiedniej, pisemnej umowy darowizny między darczyńcą i obdarowanym, z której wynika, że dostarczane towary będą wykorzystane na walkę z COVID-19 (w przypadku darowizn dokonanych pomiędzy 1 lutego 2020 r. a 25 marca 2020 r., wystarczające jest pisemne potwierdzenie dokonania darowizny).
Dlaczego nowe rozwiązania są korzystne?
Rozwiązania podatkowe opisane powyżej są korzystne z pięciu powodów:
1) przepisy pozwalają na odliczanie (także) „darowizn wstecznych”;
2) występuje mnożnik wartości darowizny;
3) z odliczenia mogą skorzystać także podatnicy PIT rozliczający się 19% podatkiem liniowym oraz
opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
4) odliczenia z tytułu darowizn można dokonywać na bieżąco – przy obliczaniu zaliczek w 2020 r.;
5) preferencja przy darowiznach rzeczowych dotyczy także podatku VAT (0% stawka).
Najważniejsze jednak, że nowe rozwiązania podatkowe dodatkowo motywują do tego, co teraz
najpilniejsze – do pomocy szpitalom. Dzisiaj każda złotówka jest dla nich cenna!
Kontakt: Paweł Tomczykowski, Partner Zarządzający E: p.tomczykowski@ozogtomczykowski.pl; T: 22 480 81 00; kom. 601 917 630